Chcesz naprawdę coś zapamiętać? Spraw sobie trochę radości | Porady psychologiczne - sposoby na lepszą pamięć

Radosny nastrój powoduje zwiększenie przepływu krwi w mózgu, pobudza zmysły, sprzyja kreatywności i zwiększa prawdopodobieństwo przyswojenia nowej informacji, mówi doktor medycyny William F. Fry. Jeżeli musisz nauczyć się na pamięć przemówienia, rób przerwy w pracy co 20-30 minut i pozwól sobie na jakieś rozweselające zajęcie. Przejrzyj książkę z dowcipami, przeczytaj humor w gazecie lub rób głupie miny przed lustrem w łazience. Poczujesz się odświeżony, bardziej entuzjastyczny i będziesz w lepszym nastroju, wyobrażając sobie dynamiczną interakcję z publicznością, która będzie słuchać twojego przemówienia.

Najlepiej, jeśli znajdziesz sposoby rozweselania innych. Umieść w widocznym miejscu śmieszny rysunek. Przekaż dobry dowcip przez telefon lub e-mail. Pomysłowość zaangażowana w te czynności odświeży twój umysł, tak że łatwiej przyswoisz sobie nową informację.

Śmiech jest także najlepszym antidotum na problemy z pamięcią, wynikające z depresji, mówi doktor Fry. Gdy czujesz się przygnębiony, zbiór komiksów, śmiesznych historyjek z gazet czy filmów wideo może zdziałać cuda. Kiedy nastrój się poprawia, poprawia się także zdolność zapamiętywania.

Doktor medycyny William F. Fry jest psychiatrą i emerytowanym profesorem Stanford University School of Medicine. Depresja utrudnia przyswajanie nowych informacji i przypominanie starych. Kiedy jesteś przygnębiony, nie przeciążaj umysłu.

Przygnębieni, mamy tendencję do zadumy – i nie jest to odpowiedni czas na testowanie pamięci, mówi doktor Tora Brawley. „Gdy rzeczywiście masz zły nastrój, w mózgu zachodzą procesy chemiczne mogące wpływać na pamięć i koncentrację”, twierdzi doktor Brawley.

Nawet jeżeli masz dobrą pamięć, gdy jesteś przygnębiony – zwolnij tempo. W tym czasie powinieneś więcej rzeczy zapisywać i sporządzać listy, sugeruje doktor Brawley. Rób notatki o rachunkach do zapłacenia i sprawach do załatwienia. Gdy poczujesz się lepiej, prawdopodobnie powróci zdolność koncentracji i listy te nie będą już potrzebne.

Pozostając w złym nastroju, zapisuj zadania zaplanowane na następny tydzień lub miesiąc. Pomyśl o czynnościach poprawiających nastrój i dających głębokie poczucie spełnienia, jak sadzenie cebulek kwiatowych lub urządzenie przyjęcia. Kontakty towarzyskie i aktywność dają poczucie sensu i celowości w szerszej perspektywie i szybciej pozwolą zwalczyć przygnębienie, niż zaduma i izolacja. Jeżeli cierpisz z powodu ciężkiej depresji dłużej niż przez 2 tygodnie i masz myśli samobójcze, powinieneś natychmiast skontaktować się z lekarzem.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>