Szkodliwe działanie stresu « Porady psychologiczne - sposoby na lepszą pamięć

Stres negatywnie wpływa na psychikę. Musisz mu przeciwdziałać, aby lepiej zapamiętywać i łatwiej się koncentrować. Pewne dane wskazują, że silny stres powoduje kurczenie się części mózgu odpowiedzialnej za procesy uczenia się i zapamiętywania. „Możesz zacząć zapominać różne fakty”, mówi doktor Alan S. Brown, „nawet dokąd idziesz i gdzie się znajdujesz”.

Jeżeli nauczysz się radzić sobie ze stresem w sposób konstruktywny, możesz odzyskać bystrość umysłu. Zacznij uprawiać medytację, jogę i inne tradycyjne techniki relaksacyjne. Poniżej przedstawiamy kilka twórczych sposobów redukowania stresu.

– Niszczenie pęcherzyków powietrza na folii używanej do pakowania. Według badaczy z Western New England College w Springfield w stanie Massachusetts czynność ta pomaga zmniejszyć stres.

– Stwórz sobie cichy kącik – pokój lub nawet część pokoju mogą się stać prywatną oazą, gdzie możesz odpoczywać, pijąc herbatę, słuchając muzyki i zapominając o codziennych troskach.

– Prowadź dziennik. Zapisuj to, co wywołuje u ciebie napięcia. „Już samo uświadomienie sobie, jakie czynniki działają stresująco, korzystnie wpływa na pamięć”, twierdzi doktor Brown.

Ludzie uprawiający ćwiczenia fizyczne mają lepszą pamięć. Jeżeli regularne ćwiczenia fizyczne staną się dla ciebie codziennością, możesz oczekiwać poprawy koncentracji i zdolności zapamiętywania.

Wydaje się, że regularne ćwiczenia fizyczne pobudzają wytwarzanie i działanie neurotransmiterów – chemicznych przekaźników przenoszących informacje z jednej części mózgu do drugiej. Także badania na zwierzętach sugerują, że ćwiczenia stymulują rozwój naczyń krwionośnych i poprawiają przepływ krwi w mózgu.

Nawet ludzie prowadzący siedzący tryb życia mogą poprawić swoje zdolności intelektualne i pamięć o 20-30%, gdy zaczną ćwiczyć, twierdzi doktor medycyny Barry Gordon.

Nie potrzeba wykonywać intensywnych ćwiczeń, aby poprawić pamięć. Wykonuj co najmniej przez 20-30 minut umiarkowane ćwiczenia fizyczne, spacerowanie, pływanie, bieganie lub jazdę na rowerze 3 lub 4 razy w tygodniu, a na pewno zauważysz różnicę.

Nawet niewielkie zmiany w twoich codziennych czynnościach mogą mieć wpływ na pobudzanie umysłu, na przykład wejście po schodach zamiast jazdy windą lub schodami ruchomymi. Staraj się jak najwięcej chodzić pieszo. Każdy krok poprawia sprawność umysłową.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>