Wziąć sprawy w swoje ręce « Porady psychologiczne - sposoby na lepszą pamięć

Mimo wielu wyzwań twój mózg to zdumiewająca struktura, zdolna do niezwykłych wyczynów w zakresie pamięci, nawet w zaawansowanym wieku. Większość z nas ma nieuzasadniony lęk przed pogorszeniem pamięci i demencją, jak twierdzi doktor medycyny Mark Williams, autor książki The American Geriatrics Society’s Complete Guide to Aging and Health.

W rzeczywistości jest mnóstwo rzeczy, które możesz zrobić, aby zachować pamięć w dobrym stanie, ochronić ją przed pogorszeniem się w przyszłości, a nawet ją poprawić, niezależnie od wieku.

Mając w ręku tę książkę, dowiesz się o wszystkich po- trzebnych sposobach. Przedstawiamy przegląd zawartych w niej informacji. Określony zapach może wyzwolić wspomnienia o dniach spędzonych w domu babci. Pewna piosenka przywodzi na myśl wspomnienia ze studiów. Większość z nas może podać przykłady tego, jak nasze zmysły – wzrok, węch, słuch, smak i dotyk – mogą przypominać o pewnych zdarzeniach z przeszłości. Rozdział Rola narządów zmysłów wyjaśnia, jak wykorzystać te zmysły w celu poprawienia pamięci. Pokażemy ci, jak otaczając się pewnymi kolorami i zapachami, możesz korzystnie działać na swój umysł oraz w jaki sposób inne doznania zmysłowe, takie jak masaż i muzyka, mogą również zdziałać cuda.

Rozdział Rozrywki umysłowe ukaże ci, jak pewna liczba trików, od rymowania do powtarzania, może wzmocnić połączenia między neuronami w mózgu i pomóc w poprawieniu pamięci. Dieta i właściwe odżywianie odgrywają ważną rolę w wielu dziedzinach zdrowia i dobrego samopoczucia, podobnie jak i w przypadku pamięci. Z rozdziału Rola składników odżywczych dowiesz się o korzystnym wpływie witamin z grupy B na pamięć, o roli niektórych minerałów oraz wielu nowych wiadomości o ziołach i dodatkach żywieniowych, które możesz zastosować w celu poprawienia pamięci.

Jeżeli próbowałeś już wielu rozrywek umysłowych i jesteś otwarty na nowe doświadczenia, poświęć więcej czasu rozdziałowi Rozsądne posunięcia. Dowiesz się z niego, jak ćwiczenia fizyczne, takie jak spacery, jogging i pływanie oraz medytacja, a nawet regularne kontakty społeczne, mogą wzmocnić koncentrację i uczynić cię osobą sprawniejszą intelektualnie.

Jeżeli akceptujesz metody medycyny niekonwencjonalnej, zapoznaj się z rozdziałem Metody alternatywne, gdzie znajdziesz porady i wskazówki hipnotyzerów oraz uzdrowicieli holistycznych.

Ponad 70 chorób może spowodować problemy z pamięcią, włącznie z utratą słuchu, wzroku, chorobami tarczycy, wysokim ciśnieniem krwi i depresją. Wiele z tych chorób można leczyć, a nawet całkowicie wyleczyć, dlatego jeżeli któryś z poniższych problemów dotyczy ciebie, udaj się do lekarza.

– Często gubisz drogę, jadąc znajomą trasą.

– Często zapominasz o ważnych spotkaniach.

– Opowiadasz komuś kilkakrotnie tę samą historię w trakcie rozmowy.

– Stwierdzasz, że nie jesteś w stanie wykonać prostych czynności – np. zbilansowania książeczki czekowej – mimo iż w przeszłości robiłeś to z łatwością.

– Doświadczasz zmian osobowości.

– Masz problemy z wysławianiem się, np. nie jesteś w stanie nazwać przedmiotów codziennego użytku, jak nóż, łyżka czy widelec.

– Są okresy, gdy masz problemy z określeniem pory dnia lub miejsca, gdzie się znajdujesz.

– Zaobserwowałeś nagłą zmianę swoich zdolności artystycznych lub muzycznych.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>