Zaczynaj dzień od śniadania - kontynuacja « Porady psychologiczne - sposoby na lepszą pamięć

Od dawna łączono witaminę E z profilaktyką chorób serca, a badania wykazują, że odgrywa ona rolę także w procesach zapamiętywania. Po wykonaniu analizy poziomu witaminy E we krwi u prawie 5000 osób w wieku 60 lat i starszych naukowcy dali im do rozwiązania dwa testy badające pamięć. Około 11% badanych z niskim poziomem witaminy E doświadczało problemów z pamięcią, w porównaniu z 4% osób, które miały jej wysoki poziom.

Naukowcy przypuszczają, że witamina E może zapobiegać starzeniu się pamięci na skutek wymiatania wolnych rodników – związków powodujących uszkodzenie komórek. Nie są jednak pewni, jaką ilość witaminy E powinno się przyjmować i jak najlepiej ją uzyskiwać, czy z pokarmów i preparatów witaminowych, czy też z ich połączenia.

Natomiast doktor Siu Lui Hui radzi spożywać pokarmy bogate w witaminę E oraz, według uznania, przyjmować preparaty zawierające jej 400 międzynarodowych jednostek. Należy jednak najpierw zasięgnąć porady lekarza, ponieważ preparat może wchodzić w interakcje z innymi lekami lub wpływać na współistniejące choroby. Twój lekarz może na przykład nie zalecać ci przyjmowania witaminy E, jeżeli regularnie zażywasz aspirynę lub leki przeciwkrzepli- we, np. warfarynę (Coumadin). W celu zwiększenia poziomu witaminy E, zastosuj następujące sposoby:

– posypuj płatki zbożowe kiełkami pszenicy,

– posypuj zwykły lub mrożony jogurt rozdrobnionymi migdałami,

– używaj sosów do sałatek wzbogaconych w witaminę E,

– używaj do kanapek masła orzechowego, zamiast sera śmietankowego.

Doktor nauk humanistycznych Siu Lui Hui jest profesorem medycyny w Regenstrief Institute for Health Care w Indiana University School of Medicine w Indianapolis.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>